headerbild

torsdag, mars 27, 2008

Fitna

Besök gärna hemsidan Fitna the movie.



Uppdatering: Lade upp filmen ovan. Efter hot ersattes klippet nedan med ett meddelande.


Watch Fitna von Geert Wilders in Educational & How-To  |  View More Free Videos Online at Veoh.com


Mina tidigare poster om Geert Wilders och Fitna:
* Intervju i Danmark
* Postning om filmen i ett större sammanhang
* Intervju i Holland


Svensk press: DN 1, DN 2, DN 3, SvD 1, SvD 2, SvD 3, SvD 4

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Varför postar du den här filmen?

4:20 em  
Blogger magnus said...

Varför? Jag är inte rädd för att dö, kanske. Nej, varför framgår av länken "Postning om filmen i ett större sammanhang" ovan i denna post.

Där skriver jag bl a: "Jag anser att det är absolut nödvändigt att Wilders får säga det han vill säga -- att hans synpunkter får en röst -- om friheten i vårt samhälle ska överleva en situation där..."

Läs hela den kommentaren. Se även gärna någon eller båda av intervjuerna med Wilders. Jag har, liksom Wilders, understrukit att islam och muslimer inte är samma sak och att islam måste få kritiseras.

Naturligtvis är det essentiellt i en situation där muslimerna blir så pass många att de kommer i majoritet (vilket kan ske inom 20 år både i Bryssel och i Malmö; se mitt förra inlägg samt denna Malmö-post som handlar om det), eftersom vad islam är, vilket nu är något politiskt, då får avgörande betydelse för samhället.

Jag hoppas inte - men är naturligtvis i den situation vi har i dag mycket rädd för - att s a s alltför många anser att det inte ska vara lagligt att publicera denna film.

Filmen är sannolikt inte laglig att visa i islamiska länder (kritik mot kristendomen är och ska vara fri att visa i väst), men det vore fel att inte försvara vår (vår kulturs) frihet att kritisera religion! Rädda Barnen strök ur en forskningsrapport stycken om problem med bortgifte och omskärelse av flickor i den islamiska kulturen, och det kritiserades av en muslim, Pernilla Oius. Även t ex Nalin Pekgul uttrycker ofta stor oro för tendenser av radikalisering blad muslimer i väst.

(En del muslimer menar nog att jag som ickemuslim inte har rätt att uttala mig om islam, men det är en odemokratisk och för demokratier oacceptabel regel i islam.)

Inom EU har utrikesministrar uttryckt sig som om de ville lägga sig i om denna film ska kunna publiceras. Det på grundval av de reaktioner den gett i den islamiska världen, där t ex Hollands utrikesminister kallat det oansvarigt att publicera filmen då det sätter holländska soldater i osäkerhet.

-

Jag misstänker att du anser att jag inte borde posta filmen, och i så fall kan väl jag få fråga dig: Varför tycker du jag inte ska posta den?

Jag ställer delvis frågan för att jag anser diskussion är bra. Om du anser den islamofobisk, låt oss då diskutera det.

(Jag hoppas du inte tillhör de som genom polisanmälningar och liknande önskar stoppa denna film från att visas.)

Friheten har alltid främst hotats därför att människor inte stått upp för den, men vid sidan av denna (sanna) klyscha vill jag alltså hänvisa till min förklaring i denna post.

Beträffande filmen anser jag att den är i stort sett bra, men personligen hade jag kanske tydligare nämnt att i stort sett sekulära muslimer finns (även om "sekulär islam" är en självmotsägelse och inte mainstream islam). Något som kanske är lite bättre i filmen "Islam:: What the West Needs to Know" (som Google-video). Dock är Wilders syfte att peka på ett problem som Europa nu har, och att överdriva hänsyn för att stävja motreaktion hade varit fel. Kritik mot kristendom eller våldsamma kristna skulle ingen föreslå övertydlig moderering av. Tvärtom är det där kutym att överdriva åt andra hållet. Wilders film är alltså tillräckligt bra för att jag ska posta den.

Jag anser alltså att Wilders med sin film visar reella problem med islam med implikationer i vårt samhälle (där önskan att inte filmen ska få visas torde vara ett exempel), utan att anklaga muslimer som människor.

Några problem för muslimer som omfattar de värderingar vi kallar fri- och rättigheter och/eller ser sig som sekulära kan jag inte se. De borde bejaka filmen. Jag skulle anta att den kvinnliga muslimska journalisten Hind Fraihi, nämnd i mitt förra inlägg om radikalisering av islam i Holland, gör det.

Det kanske är så att du borde fråga dig om du tillräckligt förstår islam och vad ett i väst expanderande mainstream islam betyder?

-

Men visst! Din fråga är relevant. Tog en viss sorts muslimer reda på var jag bodde så vore jag kanske snart död, och politiker viker nog för mycket ner sig inför oroligheter.

Dessa implikationer av islam är dock orsaken till filmen och att den måste visas!

Vårt samhälles värderingar beträffande fri- och rättigheter är inte kompatibla med det i islamiska länder rådande islam -- och som en stor minoritet av muslimerna i väst förordar samt samtliga officiella islamiska organisationer direkt eller indirekt försvarar.

I vårt samhälle ser vi också att diskussion är ett bra sätt att lösa problem på. Det är dessvärre inte tillräckligt för olika totalitära rörelser -- oavsett om det är rasistisk fascism, kristna sekter, kommunism eller bokstavstrogen islam.

Wilders säger i filmen att islam måste göra upp med delar av dess lära och hur den tolkas, och den diskussion som filmen skapat kanske vid sidan av att vara en väckarklocka för väst att förstå att islam inte representerar en kultur som är kompatibel med det vi ser som demokratiska/mänskliga fri- och rättigheter även kan vara något som får till stånd en diskussion om islam bland muslimer. Många sekulära muslimer (Ibn Warraq, Wafa Sultan, Irshad Manji och många många andra) anser just att en sån diskussion och en reformation - eller transformation - av islam är något alldeles nödvändigt.

-

Det här blev ett långt svar på din fråga. Låt dig inte avskräckas av det. ;-)

7:50 em  
Blogger magnus said...

En rättelse: "samtliga ... islamiska organisationer" borde ha varit "de allra flesta", dels eftersom jag inte känner till alla muslimska organisationer och dels då SEMUS, och garanterat Muslims Against Sharia, säkert kritiserar islamiska länders religiösa lagstiftning.

8:11 em  
Blogger Krigsblogg 2007 said...

Det här handlar inte om filmen - jag vill bara tipsa Magnus om den märklige koptiske prästen, fader Zakarias, som ligger bakom ett stort antal konverteringar från islam till kristendom runt om i den muslimska världen (totalt sker c:a 6 miljoner sådana konverteringar varje år).

Kul och oväntad läsning:

http://article.nationalreview.com/?q=NTUwY2QyNjA0NjcwMjExMzI2ZmJiZTEzN2U1YjYyZjE=&w=MA==

4:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home



























' ' ' ' ' '